آموزش سیاه و سفید کردن عکس در فتوشاپ
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۱۶۰۷۶۴
ممکن است در بسیاری از حالات برای کاربران برنامهی فتوشاپ پیش آمده باشد که بخواهند عکس گرفته شده را جهت استفادههایی سیاه و سفید کنند یا به عبارتی بهتر تمایل دارند که عکس از حالت معمول خارج شده و جلوهی متمایزتری به خود بگیرد به همین دلیل آن را سیاه و سفید میکنند، در حقیقت سیاه و سفید کردن عکس در فتوشاپ به وسیلهی برداشتن لایههای رنگی از روی عکس به دست میآید، اما یک راه دیگر نیز برای سیاه و سفید کردن عکس در فتوشاپ برعکس حالت گفته شده یعنی اجرای لایهها و ماسکهای سیاه و سفید کننده میباشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
افکتهای زیادی با استفاده از نرم افزار فتوشاپ میتوان بر روی تصاویر اعمال کرد که هر کدام نیاز به یک آموزش و مبحث مستقل دارد و من سعی میکنم هر چند وقت یکبار چند آموزش در این زمینه برای شما در سایت قرار بدهم تا بیشتر با قسمتهایی از فتوشاپ که مثل ابزارها در محیط اصلی برنامه نیستند و حتما باید با آنها آشنایی کامل داشته باشید تا بتوانید از آنها بهره لازم را ببرید، آشنا کنم.
کار با پنلهایی که برای اعمال افکت در فتوشاپ وجود دارد سخت نمیباشد فقط نیاز به تمرین و معرفی دارد.
در این آموزش میخواهیم سیاه و سفید کردن عکس در فتوشاپ را برای شما آموزش دهیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.
آموزش سیاه و سفید کردن عکس در فتوشاپ
ابتدای کار فتوشاپ CS۶ را اجرا کرده و تصویری که در ادامه میخواهیم از آن استفاده کنم را با فشردن کلیدهای Ctrl+O وارد فتوشاپ کنید.
بر روی آیکون Create new fill or adjustment layer کلیک کرده و گزینه Black & White را انتخاب کنید و تنظیمات Black & White را بر روی Darker قرار بدهید.
بر روی آیکون Create new fill or adjustment layer کلیک کرده و گزینه Levels را انتخاب کنید.
تنظیمات پیش فرض را همانند تصویر زیر تغییر بدهید.
بر روی آیکون Create new fill or adjustment layer کلیک کرده و گزینه Curves را انتخاب کنید. تنظیمات پیش فرض را همانند تصویر زیر تغییر بدهید.
بر روی لایه عکس دوبار کلیک کرده و تنظیمات گزینه Inner Shadow را همانند تصویر زیر تغییر بدهید.
سخن آخر:
چنانچه به تصاویر سیاه و سفید دقت کنید حتما متوجه میشوید که بین تصاویر مختلف تفاوتهای زیادی وجود دارد. برخی از این تصاویر بسیار واقعی و جالب به نظر میرسد. در گذشته عکاسان با استفاده از فیلترهای مخصوصی که مقابل لنز دوربین خود قرار میدادند، این تصاویر را روی فیلمهای سیاه و سفید به وجود میآورند، سپس در محیط تاریکخانه، با استفاده از تکنیکهایی مثل داجینگ وبرنینگ برای تاریک و روشنکردن تصویر مورد نظر خود اقدام میکردند. هماکنون نیز برخی عکاسان منظره از همین روشها برای ثبت تصاویر سیاه و سفید استفاده میکنند. به کمک دوربینهای مدرن کنونی دیگر نیاز به انجام این مراحل پیچیده یا مشکل برای به دست آوردن تصاویر سیاه و سفید مطلوب نیست؛ به گونهای که برخی جلوههای پرکاربرد علاوه بر اعمال توسط خود دوربین، به وسیله نرمافزارهای ویژه ویرایش عکس مثل فتوشاپ یا لایتروم نیز قابل شبیهسازی و اعمال است و سیاه و سفید کردن عکس در فتوشاپ را انجام میدهند.
نکته جالب توجه در این روش این است که میتوان بدون از دستدادن تصویر رنگی اصلی و آسیب رساندن به آن، یک تصویر بسیار واقعی و عمیق سیاه و سفید را در حالتهای مختلف با جابهجایی چند منوی کشویی و انتخاب چند فرمان از تصویر رنگی تولید کرد.
هنگامی که یک فیلتر ویژه با رنگ خاص را مقابل لنز دوربین قرار دهیم سایر رنگها را جذب کرده و فقط اجازه عبور رنگ همتای خود را خواهد داد. مثلا اگر از فیلتر قرمز مقابل لنز دوربین استفاده کنیم فقط اجازه عبور رنگ قرمز را داده و روشنتر از بقیه رنگها دیده خواهد شد. برای تبدیل تصاویر رنگی به سیاه و سفید روشهای مختلفی وجود دارد که برخی از این روشها بسیار ساده و برخی دیگر بسیار پیچیده است، به طوری که استفاده از آنها نیاز به مهارت و تمرین فراوان دارد و ترکیبی از روشهای مختلف برای به دست آوردن بهترین نتیجه است. منبع: ستاره
منبع: پارسینه
کلیدواژه: پارسینه فناوری فتوشاپ سیاه و سفید کردن عکس
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۶۰۷۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«جعبه سیاه» آدمها رو میشود/ چالشهایی که گاهی از دست مهمان برنامه در میرود
در پرواز از همان لحظهای که هواپیما میخواهد پایش را از زمین بردارد و اوج بگیرد، تا وقتی که بخواهد فرود بیاید، تمام ریز و درشت اطلاعات از قبیل ارتفاع، زمان، سرعت و صدا در قطعهای به نام جعبه سیاه ثبت و ضبط میگردد. جعبه سیاهی که قرار است در روز مبادا یعنی زمانی که حادثه ناگوار برای سرنشینان هواپیما افتاد، به کار آید.
حال این «جعبه سیاه» مقابل آدمهایی قرار گرفته، که نه در روز مبادا بلکه الان پرده از راز مگوی چهرهها بر میدارد. صحبتهایی که بخشیاش در تدوین کار حذف شده و به پخش نرسیده است و بخشهایی که برای اولینبار مقابل دوربین گفته شده است.
محمدهادی خفاجی، کارگردان برنامه «جعبه سیاه» شبکه افق درباره هدف از تولید برنامه گفت: هدف «جعبه سیاه» نزدیک شدن به آدمهایی بوده، که هم مشهورند و هم مقبول. شاید اغلب برنامهها برای گفتگو بیشتر به سراغ افراد مشهور بروند. اما اینکه آن فردِ مشهور چقدر قابل الگوبرداری باشد و چقدر حرکت مفیدی در زندگیاش کرده باشد، در «جعبه سیاه» حائز اهمیت بوده است.
خفاجی با بیان اینکه «جعبه سیاه» جزو برنامههای تاک شوست، ادامه داد: سعی شده جنس برنامه متفاوت شود. یعنی به سمت فرم حرکت کند و شکل گفتگو صمیمانه، آزاد، چالشی و پر ریتم باشد.
این کارگردان تلویزیونی در پاسخ به این سوال که اگرچه «جعبه سیاه» میخواهد وارد حریم مصاحبه شوندهها شود، ولی از سبک کاری آقای عضد (طناز بودنش) پیداست که نمیتوان انتظار یک گفتوگوی چالشی را داشت، افزود: جنس کار برنامه طنز است. به همین دلیل، امیر عضد را انتخاب کردیم. ماجرا از این قرار بود که ما بتوانیم به آدمها نزدیک شویم. یعنی با فراهم کردن فضای طنز در جلو و پشت صحنه صمیمیت ایجاد کنیم و مصاحبه شونده صحبتهایی که را که پیش از این مقابل هیچ دوربینی بیان نکرده، به زبان بیاورد. «جعبه سیاه» شکل گرفت، تا هم گفتگو شیرین باشد و هم فضای راحتی برای طرف مقابل فراهم شود.
وی ادامه داد: ما سوالات را پیشروی مهمانان میگذاشتیم و بر این باوریم که هر سوال یک کلید برای رسیدن به ماجرایی در ذهن مهمان است. وقتی کلید را از مهمان میگرفتیم، سوالات چالشیمان شروع میشد. برای همین، ضبط هر برنامه حداقل چهار ساعت طول میکشید. نزدیک به سه ساعت و چند دقیقه راش مفید تولید و بهترین قسمتها در تدوین انتخاب میشد. امیر عضد در برنامه نقش طنز را به عهده دارد. اغلب بخشهایی که با مهمانان چالش شده جلوی دوربین نیست و فقط خروجی آن پخش میشود. چون «جعبه سیاه» ماهیت طنز دارد، ما طنزش را جلوی دوبین نگه داشتیم و بخشی از چالشش را حذف کردیم.
خفاجی در پاسخ به این سوال که آیا قسمتی بوده که مهمان برنامه بگوید نمیخواهم این بخش صحبتم پخش شود، تصریح کرد: بله، فت و فراوان. تا جایی که بتوانیم سعی میکنیم آنها را قانع کنیم. اما موقعی هم بوده که مهمان آنقدر گرم صحبت شده و در فضای صمیمی برنامه غرق شده است که چیزی گفته، اما بعد از ضبط از ما در خواست کرده تا آن را حذف کنیم و گفته اگر این بخش صحبتم را پخش کنید، برایم بد میشود. البته چالش ما به صورت اعترافگیری نبوده است. معمولاً با صمیمیت با مهمان گفتگو کردیم. حتی در محیط پشت صحنه این صمیمیت دیده میشود. مثلاً در برنامه تعاملی بین من و امیر عضد دیده میشود، که در تدوین حذف نکردیم.
کارگردان برنامه «جعبه سیاه» در پاسخ به این سوال که آیا کدورتی هم برای مهمانان «جعبه سیاه» پیش آمده؟ مثلاً وقتی در انتهای گفتگو کفن مقابل مهمان برنامه گذاشته شد، باعث ناراحتی نشد؟ توضیح داد: کم، اما پیش میآید که ناراحت شوند. حتی یکی از مهمانان رسماً قهر کرد. در واقع، برنامه مواجهه آدمها با سوالات است. حتی اگر فردی از برنامه ناراحت شده، به دلیل ماهیت «جعبه سیاه»، ناراحتیاش را در خروجی کار میبینید. اگر اتفاق بامزهای هم در پشت صحنه افتاده، مخاطب آن را در خروجی میبیند.
وی با بیان اینکه تعداد مهمانانی که دچار کدورت شدند، در حد سه چهار نفر بودند، افزود: اغلب مهمانان از بخش پایانی برنامه استقبال کردند.
خفاجی در پاسخ به این سوال که از آنجایی که تولید برنامه «برمودا» جلوتر از برنامه «جعبه سیاه» بوده، فرم این برنامه شبیه برنامه «برمودا» است، گفت: ما در پیش تولید «جعبه سیاه» بودیم، که «برمودا» روانه آنتن شد. ما سعی کردیم از لحاظ طراحی دکور، آیتم محور بودن، نوع بازیها و فرم تغییراتی در برنامه ایجاد کنیم، تا شباهتها به حداقل برسد. حتی از آنجایی یکسری مهمانان «برمودا» در لیست مهمانان برنامه ما بود، آنها را حذف کردیم. به علاوه با استفاده از یک مجری که چندان چهره نبود، سعی کردیم حال و هوای متفاوتی را ایجاد کنیم.
این کارگردان در پاسخ به این سوال که آیا لازم است هر شبکه برنامه گفتگو محور داشته باشد؟ بیان کرد: بیشتر برنامهها گفتگو محور هستند و این قالب جزو فرمهای رایج تلویزیون است. مهم این است گفتگو از فضای مرسوم و کلیشهای خارج شود و صحبتهای بیان شده در فرمی مناسب جذابیت لازم برای همراهی مخاطب را داشته باشد.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون